Menedżerski zakupoholizm / Zdrowie Managera

        

Data publikacji: 1 września, 2014

Autor: Izabela Kielczyk

Menedżerski zakupoholizm
Zdrowie Managera, 01,09.2014

Niektórzy menedżerowie mocno wzięli sobie do serca słowa Marilyn Monroe. że pieniądze szczęścia nie dają. ale dopiero zakupy i swoje wynagrodzenia rozpracowują niedługo po tym jak wpłyną na konto bankowe. Czy mania kupowania to choroba. czy raczej modne współcześnie życie ponad stan?

Uzależnienie od kupowania, znane także jako kompulsywne kupowanie, oniomania, shopoholizm, kupnoho­ lizm, to problem, którym dotkniętych jest kilkanaście milionów ludzi na świecie. W Pol­ sce sytuacja nie jest jeszcze tragiczna, jedna liczba zakupoholików stale rośnie. Z uzależnie niem od zakupów kojarzy się głównie kobiety, jednak wyniki badań wskazują, że zaburzenie to coraz częściej dotyka mężczyzn. Menedże­ rowie ze względu na funkcje reprezentacyjne i chęć udowadniania swojej wartości. Nie żałują sobie na markowe ubrania, biżuterię, kosmetyki czy nowinki technologiczne. W KTÓRYM JEDNAK MOMENCIE KOŃCZY SIĘ MIŁOŚĆ DO ZAKUPÓW A ZACZYNA UZALEŻNIENIE?

Wywiad z Izabelą Kielczyk, psychologiem, coachem w Zdrowie Managera

IZABELA KIELCZYK psycholog biznesu, dyrektor Pracowni Psychoterapii, coach ICC, certyfikowany terapeuta.
Myślę. że najprościej można by określić to w ten sposób, że granica ta zostaje przekroczona wówczas. kiedy zaczynamy czuć, że kieruje nami silny, nieod party, wewnętrzny impuls nabywania. a brak możliwości wyjścia na zakupy wywołuje u nas niepokój, zdenerwowanie oraz rozdrażnienie . Można też powiedzieć, że problem zaczyna się, gdy kupowanie czegoś sprawia nam przy­ jemność, przed którą nie potrafimy się opanować, kiedy zakupy pomagają nam w rozładowaniu na pięcia i stresu. a także wtedy kiedy robimy je po to, aby się dowartościować , staje się to dla nas regułą i nie potrafimy bez tego normalnie funkcjonować . Utrata kontroli nad robieniem zakupów objawia się gdy zaczynamy w coraz większej ilości nabywać rzeczy niepotrzebne. bądź prawie identyczne jak te. które już posiadamy. Zakupoholicy często wynajd ują sobie bezsensowne wymówki żeby coś kupić – tłumaczą . że czegoś bardzo potrze­ bują , a w rzeczywistości jest to wyłącznie chęć zaspokojenia własnego ego. Menedżerowie są szczególnie narażeni na zakupoholizm ze względu na wysoką pozycję społeczną – są nastawieni na udowadnianie swojej wartości i chcą wyróżniać się na tle innych.Zdarza się.że ludzie dotknię­ ci tym uzależnieniem są całkowicie świadomi problemu , jednak nie chcą przestać. bo to jedyny sposób na poprawę humoru. Sytuacja staje się groźna, gdy taka osoba przedkłada zakupy nad relacje z rodziną i przyjaciółmi oraz wtedy. gdy na ten cel wydaje oszczędności, a w skrajnych przypadkach skłonna jest zaciągać kredyty. Takie zachowanie z całą pewnością wymaga udania się na terapię uzależnień.

(…)

Pliki do pobrania