Menedżer na starcie / Gazeta Praca

        

Data publikacji: 11 stycznia, 2016

Autor: Izabela Kielczyk

Awans na stanowisko menedżera to bez wątpienia wyróżnienie i prestiż. Ale też ogromne wyzwanie. O tym, jak dobrze wejść w swoją nową rolę i jakich błędów unikać, opowiada trener biznesu i coach – Izabela Kielczyk.

Z najnowszego Barometru Perspektyw Zatrudnienia przygotowanego przez firmę Manpower wynika, że początek 2016 r. będzie wyjątkowo dobry dla Polaków poszukujących nowego zatrudnienia i lepszych warunków pracy.

 

Katarzyna Kozak: Nad jakimi kompetencjami i umiejętnościami powinni przede wszystkim pracować początkujący menedżerowie?

Izabela Kielczyk: Na początku szczególnie ważna jest umiejętność budowania autorytetu. Jeżeli jedna osoba z zespołu zostaje menedżerem, przestaje już być kolegą, jest szefem. Dobrym sposobem, aby zaznaczyć zmiany, jest wygłoszenie exposé.

To krótkie wystąpienie, podczas którego menedżer informuje, że został przełożonym, ustala zasady pracy, określa, co będzie cenić, a czego nie będzie tolerować. To dobre zaznaczenie wyjścia z roli kolegi i przejścia do roli przełożonego.

Często menedżerowie to stosują?

– Część osób chętnie, część się obawia, że będzie za ostro potraktowana.

Moim zdaniem jest to uniwersalne narzędzie zarówno przy okazji awansu na kierownicze stanowisko, jak i dla nowych pracowników w zespole.

W exposé chodzi o poznanie zasad. Potem łatwo się menedżerowi powołać na swoje wystąpienie i powiedzieć pracownikowi, że np. nie toleruje donosicielstwa, czy spóźniania i powiedział o tym na początku. To pewne zabezpieczenie dla menedżera, że jasno przedstawił swoje zasady.

A nie łatwiej byłoby wysłać mailem taką informację?

– To są pierwsze momenty podkreślenia swojego autorytetu i lepiej zrobić to ustnie. Oczywiście później można wysłać dodatkowo informacje mailem, żeby pracownicy znali procedury, wiedzieli, za co menedżer motywuje, czego nie toleruje, za co będzie karać.

Exposé nie musi być długą tyradą, może trwać tylko 5 minut.

Ważna też jest forma – to ma być przekaz, a nie dyskusja. Na końcu menedżer może zapytać, czy wszystko jasne lub czy są jakieś pytania, ale nie powinien prosić o uwagi na temat wystąpienia.

Niektórzy w exposé mówią o tym, że też jest im trudno w nowej roli, że będą inaczej postrzegani. Ale nie każdy ma odwagę, żeby o tym powiedzieć.