Mowa ciała w biznesie / Modern Office Manager

        

Data publikacji: 30 maja, 2012

Autor: Izabela Kielczyk

Mowa ciała w biznesie

W relacjach zawodowych kontaktujemy się ze sobą na wiele różnych sposobów. Wyrażamy nasze myśli, intencje i emocje słowami. W pracy komunikacja werbalna jest podstawą nawiązywania relacji. Rozmowy, polecenia, porozumienia, negocjacje, umowy, dyskusje i spotkania zależą od języka mówionego. Jednak nie tylko komunikacja werbalna służy nam do porozumiewanie się. Do przekazywania informacji o sobie i wyciągania wniosków o innych służą nam: wygląd, grymasy twarzy, gesty rąk, ruchy oczu, sposób stania, poruszania się, siedzenia, gesty dłoni oraz dźwięk naszego głosu – jego ton, tempo, siła i intonacja. Wszystkie te aspekty komunikacji niewerbalnej wpływają na to, co mówimy i mogą one zmienić znaczenie używanych przez nas słów. Nawet wtedy, gdy nie mówimy, możemy przekazywać innym jakiś komunikat.

Naukowcy, psychologowie, socjologowie i inni specjaliści od ludzkich zachowań od ponad stu lat formułują teorie na temat mowy ciała. Desmond Morris zwrócił uwagę na kilka uniwersalnych sposobów, jakie wykorzystujemy do porozumiewania się, a więc np. grymasy twarzy i gesty poruszania się. Inne badania, prowadzone przez psychologa Alberta Mehrabiana, sprawdzały siłę komunikacji niewerbalnej. Na podstawie tych badań okazuje się, że tylko 7 proc. wszystkich informacji, które uzyskujemy w rozmowie, czerpiemy ze słów. To oznacza, że pozostała część należy do komunikacji niewerbalnej. I tak 38 proc. kształtowane jest przez brzmienie naszego głosu – jego ton i wysokość, szybkość mówienia, głośność, akcent. Na pozostałe 55 proc. składają się wrażenia wizualne, związane z wyrazem twarzy i gestami naszego ciała. Tak więc większa część procesu komunikowania przebiega na poziomie niewerbalnym!

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz Pierwsze 10 sekund wystarczy, by ocenić inną osobę.

W tym czasie odbiorca wyrabia sobie zdanie:
– Kim jesteś/ (ocenia Twój status społeczny, materialny)
– Czy jesteś godny zaufania?
– Czy jesteś wiarygodny i kompetentny?
– Czy jesteś inteligentny i warto z Tobą robić interesy czy nie?
– Jaki jesteś – wesoły, ponury, sympatyczny?
– Czy warto z Toba współpracować, czy nie?

(…)

przeczytaj cały artykuł w pliku PDF, poniżej:

Pliki do pobrania